Yüksek enflasyon alışkanlıkları değiştirdi: Tüketicilerin yüzde 88’i ucuz markalara geçti

Dünya ve Türkiye’de güç maliyetleri başta olmak üzere emtia fiyatlarının tesiriyle ortaya çıkan enflasyondaki yükseliş tüketicileri tasarrufa yönlendirirken, mevcut ekonomik durumda tüketici davranışlarına ait yapılan tahlillerde bireylerin alışveriş tercihlerinde de değişimler gözlendi. GfK araştırma şirketinin “Tüketici Trendleri Araştırması”ndan yapılan derlemeye nazaran, Türkiye genelinde 12 bölgede, 1.333 kişi ile yüz yüze ve online görüşmeler yapılarak yürütülen araştırmada, tüketicilerin ekonomik duruma ait algılamalarına, benimsedikleri tasarruf eğilimlerine, eser ve hizmetlere ait markalardan beklentilerine ait son gelişmeler yer aldı.

Mevcut ekonomik durumda tüketici davranışlarına ait yapılan tahlillerde, değerli markalardan daha ucuz markalara geçenlerin oranı yüzde 88 olurken, satın almak istediği eser için kampanya devrini bekleyenlerin oranı da yüzde 83 olarak belirlendi.

Bireylerin yüzde 81’i barınma muhtaçlığı için maliyetin arttığını belirtirken, akaryakıt fiyatlarının artışı ile özel araç kullanımını azalttığını söz edenlerin oranı da yüzde 71 olarak hesaplandı.

Yeni bir şeyler almak yerine ikinci el eser satın aldığını belirtenlerin oranı yüzde 59 olurken, bu oranın alt sosyoekonomik kümelerde yüzde 70’in üzerine çıktığı belirlendi.

Her 2 bireyden 1’i kredi kullanmayı istiyor

Görüşülen 2 bireyden 1’i kredi kullanmayı planlarken, üst sosyo-ekonomik kısmın kredi iştahının daha yüksek olduğu tespit edildi. Toplam içinde muhtaçlık kredisi kullanmayı planlayanların oranı yüzde 28 iken bu oran üst sosyo-ekonomik kesimde yüzde 35’e yükseldi.

Ev kredisi almayı düşünenler yüzde 11 iken, üst gelir kümesinde bu oran yüzde 19’a ulaştı. Taşıt kredisi almayı düşünenlerde toplam içinde yüzde 10’luk hisseye sahip iken üst sosyo ekonomik küme içinde hisse yüzde 21’e çıktı.

Tüketici plansız alışverişten vazgeçti

Hızlı tüketim eserlerinin alımına ait tasarruf eğilimlerinin 2016’dan bu yana keskin bir halde arttığı gözlenirken, tüketicilerin satın alma öncesi daha fazla araştırma yaptığı belirlendi.

Araştırmaya nazaran, 2016’dan bu yana indirim marketlerine daha fazla gittiğini belirtenlerin oranı yüzde 49’dan yüzde 75’e yükseldi. Alışveriş tercihlerini daha yüksek gramajlı ekonomik paketlerden yana kullandığını tabir edenlerin oranı da kelam konusu periyotta yüzde 47’den yüzde 70’e yükseldi.

2016 yılında alışverişten evvel liste yaptığını, satın alacaklarını planladıklarını belirten tüketicilerin oranı yüzde 47 iken 2022 yılında yüzde 68’e çıktı.

Market markalı eser satışları arttı

Bu periyotta market markalı eserleri daha fazla satın aldığını belirtenlerin oranı yüzde 47’den yüzde 60’a, indirim ve kampanyalı eserleri tercih edenlerin oranı yüzde 45’ten yüzde 73’e, indirim kuponlarını takip edenlerin oranı yüzde 46’dan yüzde 65’e, daha az eser tüketiyorum diyenlerin oranı da yüzde 41’den yüzde 57’ye çıktı.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir